islandshästryttarinnan

Alla inlägg under november 2009

Av Madde - 30 november 2009 17:48

Idag var det djurvård i skolan. Detta bestod i att bl.a klippa klor på kaniner o massa annat. Var faktist o tittade på fågelspindeln i reptilrummet oxå! Stolt över mig själv att jag är sååå modig, haha   


I helgen ska jag och Snöggur på kurs, så då blir det film-bombning i bloggen och på torsdag är det prov i skolan på (inte-islands)hästens utbildning, från föl till 3åring, eller nåt sånt.

Av Madde - 26 november 2009 21:13

Nu är det snart jul. Bloggens smileysar har tomteluvor!!!


Idag fick Snöggur löslongeras. Han fick värma upp i skritt och trav och sedan ett par varv galopp. Han går i låg form och höjer ryggen. En av övningarna var en cavaletti att skritta/ trava lugnt över för att träna ryggmusklerna ytterligare.

Den rosa rutan är en sockerbit och den blå rutan en bom. Jag hade den lägsta höjden på sockerbiten.

Av Madde - 23 november 2009 22:38

Idag gick det bra. Till en början mötte Snöggur mig i hagen när han såg mig. Inte direkt från 100 meter i galopp men några meter i skritt med öronen fram (läs: jag mutade honom inte med morot).


Red i ridhuset c:a 20 min, tränade trav, växlingar från tölt till skritt (han "tappar" bakbenen vid nedsaktningen och blir en miiil lång) och galopp. Det märks på galoppen att passen finns där, längtar tills han lyssnar bättre så vi kan gå på passkurs!!!


Tränade skolorna och skänkelvikningar också. Det är kul att det finns speglar i ridhuset så man kan se hur det ser ut. Det går bra, Snöggur är duktig på dressyr och kan alla rörelser - när han lyssnar på mig.


Men det är mycket träning kvar...

Nuvarande världsmästaren i dressyr, 90,75% !!! Vacker häst!

Av Madde - 22 november 2009 20:30

Idag har det regnat hela dagen, utan uppehåll. Så det blev lite träning i ridhuset. Snöggur var ganska pigg men lyssnade okej. Han stack en halv långsida (han blev rädd och tog chansen att springa en liten bit, så jag fick göra en one rein stop) men han lugnade ner sig ganska fort. Han är väldigt rolig att rida, väldigt lätt i munnen nu. Glad

Av Madde - 21 november 2009 12:08

Tack för alla grattisar igår Skrattande


I går fick Snöggur först bli löslongerad och sedan skritta ut på promenad i 20 min. Han är rolig. När man löslongerar lyssnar han jättebra, men longerar man med longerlina fattar han plötsligt ingenting. Obestämd


Sen lyckades jag att ta upp en vante som låg på marken från hästryggen - barbacka. Slå det ni! FlörtGlad

Av Madde - 19 november 2009 21:04

Johanna hittade den här hästen som är till salu och skickade en bild på den till mig. En femårig valack som är lik en annan häst jag tycker är jättefin!

Fyller ju år snart så om någon får för sig att ge mig en present för 45000:- kan du ge mig denna, haha! Glad

Av Madde - 19 november 2009 12:55

Nu har jag börjat på nya skolan! Igår var jag på islandshäststallet och fick rida Hrannar. Ridlektionen var jättebra. Vi tränade skänkelvikning, lydnad och hur man lär hästen sidförande hjälper. Tränade det på Snöggur sen oxå och det funkade toppen, när jag gör rätt gör Snöggur rätt.Glad


Hrannar (bild lånad ifrån stallet som äger honom...


Idag var det lektion på storhäststallet, jag fick rida Nikita. Det var träning på volt, det var länge sedan man kunde galoppera varv efter varv i kort galopp på volt - härligt! Fick mycket bra tips och är riktigt sugen på att börja rida storhäst. Har ju problem med knäna p.g.a svaga muskler och har träningsvärk i de musklerna nu - man håller ju om mer med skänklarna och har en lite annorlunda sits på storhäst (kortare stigbyglar t.ex.) Så jag får väl hitta en storhäst att få rida lite då och då.

Nikita (bild lånad ifrån stallet som äger henne...


Fick mitt nya schema nu, eftersom jag läst jättemånga ämnen på förra skolan läser jag bara två timmar per dag nu plus att plugga ikapp hästens skelett, tänder, muskler, leder, tå och så lite praktikjobb oxå.

Av Madde - 17 november 2009 19:30

Idag tränade jag och Snöggur 30 min i ridhuset. Jag började med att få honom att lyssna i skritten - det går jättebra - och sedan tränade vi trav och galopp och avslutade med arbetstempo tölt. Just nu lyssnar han bäst när jag håller handen still och rör litegrann på fingrarna (fast fortfarande har stängd hand) men han "biter tag" i bettet och spänner sig så fort man gör en "vanlig" förhållning eller rör handen "fel" (te.x. kortar tyglarna).


Ska försöka träna honom att lyssna på röst och vikt bättre när man vill sakta ner i och med att han verkligen inte gillar tryck i munnen, styr ju enbart med skänklarna och vikten nu och då går det bra.


Avslutade med skritt ett varv på slingan, med korta tyglar halva vägen. Han vill gärna öka i uppförsbackar, han måste ju använda ryggen då. Imorgon ska vi nog träna lite NH i rundpaddocken, rida ett varv på slingan och träna ryggen i backarna och till sist lite skritt och arbetstempo tölt på ovalbanan.


Det gick jättebra idag, över förväntan. Fast jag säger till mamma att det gick dåligt så hon inte tar över dagarna jag har Snöggur, den risken finns ju, haha!Flört


Fotade med mobilen, men har inte tid att ladda upp bilder på bloggen just nu.Flört Foton kommer senare...Glad

Update: Nu har jag laddat upp ett foto!


Sn on Twitpic

Ovido - Quiz & Flashcards